• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw CZO-stelsel
    • CZO
    • Kaders
  • Aan de slag
    • Clusters
    • Leereenheden
    • Leerroutes
    • Leidraad leerplan
    • Visie
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Supervisie en bekwaam verklaren
    • Toetsinstrumenten bekwaam verklaren
    • De EPA’s
  • Over CZO Flex Level
    • Resultaten
    • Actoren
    • Programma-opzet
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Nieuws » ‘Een EPA kun je zien’, deelprojectleider Mirjam Lambooij over EPA-ontwikkeling

‘Een EPA kun je zien’, deelprojectleider Mirjam Lambooij over EPA-ontwikkeling

19 november 2019

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

‘Opleidingen kunnen studenten straks sneller en efficiënter opleiden voor verschillende verpleegkundige specialisaties en medisch ondersteunende opleidingen. Dat is belangrijk nu de personeelstekorten in de zorg groot zijn. Maar flexibiliseren levert ook veel moois op voor verpleegkundigen zelf.’ Mirjam Lambooij is docent en vanaf 1 januari opleider in het LUMC én ze is een van de vier deelprojectleiders van
deelproject 1. Daarin worden belangrijke bouwstenen (EPA’s: entrustable professional activities) voor het nieuwe (vervolg)opleiden geformuleerd. De ruim twintig EPA’s voor ‘haar’ cluster zijn in definitief concept opgeleverd. Dat geeft Lambooij de tijd om te vertellen hoe de EPA’s tot stand kwamen.

Herkenbaar?

‘De EPA’s zijn echt door de praktijk geschreven. In iedere werkgroep en klankbordgroep zaten studenten, net-gediplomeerden, gediplomeerden, werkbegeleiders, praktijkbegeleiders, (theorie)opleiders en teamleiders.’ Lambooij vertelt dat de vraag ‘is het herkenbaar?’ steeds op tafel lag. ‘En iedereen beantwoordde die vraag vanuit zijn of haar eigen rol enbelang.’ In een themacluster werkten leden van de verschillende werkgroepen in dezelfde ruimte aan het bedenken en uitschrijven van beroepsactiviteiten (de EPA’s). Zo konden ze snel ideeën delen en vragen stellen. En dat werkte goed’, aldus Lambooij. Voordat de EPA’s het stempel ‘klaar’ kregen van de werkgroepen en de klankbordgroep, waren er zo’n vijf schrijf- en denkrondes nodig. Ze moesten én voldoende hoog over zijn om ze toepasbaar te maken voor de (vervolg)opleidingen in het hele land. Én ze moesten voldoende specifiek én herkenbaar zijn. Lambooij: ‘Een EPA moet je kunnen zien; het is een activiteit.’ Ze geeft een voorbeeld: ‘Communiceren als onderdeel van een EPA is niet concreet genoeg. Communiceren in een multidisciplinair overleg bijvoorbeeld wel.’

Mooie kansen

Naast Langdurige zorg zijn ook de andere themaclusters een flink eind op streek. Het werk voor Lambooij en haar helpers uit de opleidings- en zorgpraktijk zit er echter nog niet helemaal op. ‘We kijken nu met de andere themaclusters naar activiteiten die in verschillende specialisaties voorkomen. Zo kunnen we op termijn ook zorgen voor doorstroom tussen clusters.’ De oud-verpleegkundige in Lambooij is nooit ver weg. Ook vanuit dat perspectief ziet ze mooie kansen ontstaan: ‘Als ik nog werkte als CCU-verpleegkundige zou een flexibel en vernieuwd opleidingsstelsel mij nieuwe mogelijkheden geven. Ik zou snel door kunnen stromen naar bijvoorbeeld de IC of ambulancedienst door gericht een aantal EPA’s bij te leren. Maar ik zou ook heel gericht kunnen verdiepen op de CCU zelf.’ Lambooij geeft een voorbeeld: ‘Door de vergrijzing zou het voor de zorg op de afdeling en voor mijn eigen ontwikkeling als verpleegkundige heel interessant zijn als ik een of twee EPA’s behaal op het gebied van geriatrische zorg. Niet om over te stappen naar een andere specialisatie, maar om iets bij te leren wat op dat moment belangrijk is voor de omgeving waar ik werk.’

 

 

 

 

 

Categorie: Nieuws

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit!

19 februari 2021

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit. Ontvang je die nog niet? Schrijf je in via onze homepage.

‘Hoe zorgen we ervoor dat flexibel opleiden ook van de werkplek wordt?’

15 februari 2021

Kim van Lieshout, adviseur opleiden & ontwikkelen Catharina Ziekenhuis, projectleider implementatie CZO Flex Level vertelt over hoe zij de implementatie van flexibel en vernieuwend opleiden aanpakt. Zo is ze én bezig met een opleidingsplan én besteedt ze veel aandacht aan een opleidingsplan. ‘Ik wil veel aandacht besteden aan wat zorgprofessionals nu echt nodig hebben en aan de consequenties die de verandering voor hen heeft.’

CZO Flex Level werkt aan programma van eisen e-portfolio

21 januari 2021

CZO Flex Level startte begin januari het project E-portfolio. Het doel is een programma van eisen op te stellen voor zorg- en opleidingsinstellingen. Zo’n plan van eisen helpt zorg- en opleidingsinstellingen én de leveranciers om te komen tot een goed e-portfolio.

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer

© 2021 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU