Theorie- en praktijkopleiders ontwikkelen flexibele opleidingen en leerroutes. Opleidingen en leerroutes worden opgebouwd uit leereenheden. Die leereenheden zijn kwalificeerbaar en daarmee certificeerbaar. Aan de leereenheden worden CZO Credits (studiepunten) gekoppeld.
Opbouw opleiding
Een EPA-gerichte opleiding bestaat uit:
- EPA’s
- EPA-overstijgende leeractiviteiten (EOL) – inclusief theorie*
*De kaders voor EOL zijn nog in ontwikkeling en worden in het najaar van 2022 opgeleverd.
En eventueel – alleen bij initiële opleidingen – uit:
- EPA-overstijgende theorie* (theorie die een gemeenschappelijke basis vormt)
*Tijdens het ontwikkelen van de landelijk gedragen theorie bleek dat voor de verpleegkundige vervolgopleidingen alle kennis (theorie) opgenomen kon worden in ofwel een EPA ofwel een EPA-overstijgende leeractiviteit. Waar eerder in het programma nog werd gedacht dat er mogelijk sprake zou zijn van ’EPA- overstijgende theorie’, bleek dat niet het geval. Bij de initiële opleidingen in het cluster MOO zal waarschijnlijk wel sprake zijn van EPA- overstijgende theorie.
Landelijk gedragen theorie
In april ’22 werd voor drie clusters landelijk gedragen theorie opgeleverd. Voor MOO start die ontwikkeling later in 2022. Onder landelijk gedragen theorie wordt verstaan:
- De theorie horend bij één EPA (verdere uitwerking in thema’s van wat onder ‘kennis’ is beschreven in de EPA)
- De theorie horend bij EPA-overstijgende leeractiviteiten (EOL). Denk hierbij aan thema’s als professionele identiteit en kwaliteitszorg.
Eventueel (bij initiële opleidingen):
- EPA-overstijgende theorie
Tools
- Artikel Landelijk gedragen theorie: de kracht van samenwerken (februari ’22)