• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw stelsel
    • Over het CZO
    • Visie
    • Architectuur
    • Kaders
    • Bekostiging flexibel opleiden
  • Flexibiliseren
    • Leereenheden
      • EPA-overstijgende leeractiviteiten
    • Flexibel opleiden loont
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren
    • Trainerprogramma EPA-gericht opleiden
    • EPA Bibliotheek
    • De EPA’s per cluster en opleiding
  • Toolbox
  • Over CZO Flex Level
    • Doelen en hoofdactiviteiten
    • Fase A: EPA’s, architectuur en visie
    • Fase B: herontwerpen en implementeren
    • Actoren
    • Resultaten
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Nieuws » ‘De werkplek biedt goede mogelijkheden voor leren én toetsen’ (systematiek & toetsinstrumenten)

‘De werkplek biedt goede mogelijkheden voor leren én toetsen’ (systematiek & toetsinstrumenten)

10 februari 2022

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Het EPA-expertiseteam van CZO Flex Level ontwikkelde richtlijnen voor een EPA-gerichte begeleidings- en toetssystematiek en er is een herziene set toetsinstrumenten vastgesteld, bedoeld voor het toetsen in de praktijk. EPA-experts Inge Pool en Malou Stoffels lichten toe.

‘Begeleiders hebben voldoende informatie nodig om een student bekwaam te verklaren voor een EPA. De begeleidersgroep doet dat op basis van ‘gegrond vertrouwen’. Inge Pool legt uit dat toetsen op de werkplek op drie manieren bijdraagt aan dat vertrouwen: ‘Ten eerste willen de begeleiders zien wat de student kan en dus is observeren belangrijk. Ook willen ze weten of de student weet wat zij doet én wat ze zou doen als de situatie net wat anders zou zijn. Ze doen casusbesprekingen en stellen voor die net wat andere situatie ‘what-if’-vragen. Tot slot willen begeleiders inzicht in het functioneren van de student over een langere periode. Feedback van verschillende begeleiders en collega’s aan de student (multi source feedback) geeft dat inzicht.’

Handvatten voor opleiders

Begin 2021 leverde CZO Flex Level een concept-set toetsinstrumenten op, in eerste instantie voor gebruik door praktijkopleiders en werkbegeleiders van de basis acute zorg (BAZ). Hun bevindingen zorgden ervoor dat de uitgangspunten waarop de instrumenten gebaseerd zijn, meer expliciet zijn gemaakt en beschreven in richtlijnen. Op de nieuwe webpagina ‘begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren’ vind je alle informatie, toetsinstrumenten en -formulieren bij elkaar. Malou Stoffels, lid van het EPA-expertiseteam, vindt het belangrijk om te benadrukken dat de herziening niet een complete verandering is. ‘Het gebruik van de concept-toetsinstrumenten bij de BAZ- EPA’s leverde goede inzichten op. Die leidden tot een net andere indeling van categorieën. De formulieren sluiten nu beter aan bij het gebruik op de werkplek. Ook leerden we van de ervaringen van trainers in het train-de-trainer-programma. Alle input bij elkaar heeft geleid tot richtlijnen waarmee we opleiders handvatten geven: dit moet je regelen en doen om studenten te begeleiden en toetsen in EPA-gerichte opleidingen.’

Goed beeld student

Malou voegt toe dat er naast ‘wat moet’, ook ruimte is voor het geven van een eigen vertaalslag naar de praktijk. ‘De toetsinstrumenten en -formulieren zijn zo opgesteld dat ze breed, snel en eenvoudig kunnen worden gebruikt. Instellingen kunnen eigen instrumenten die passen bij het werkplekleren daaraan toevoegen.’ Ze beklemtoont dat de set toetsinstrumenten gemaakt is voor toetsen op de werkplek. ‘Deze instrumenten zijn er om een goed beeld te krijgen van hoe de student in de praktijk aan een EPA werkt. Dat beeld ontstaat door gebruik te maken van een mix van instrumenten uit verschillende categorieën én door meerdere begeleiders de student te laten beoordelen.’

Inge wil opleiders nog dit op het hart drukken: ‘De werkplek biedt heel goede mogelijkheden om te leren en te toetsen. Benut zoveel mogelijk leersituaties die zich voordoen voor korte observaties en gesprekjes.’ Ook geeft ze een tip: ‘Waak voor veel schriftelijke verslagen. Daarmee haal je de student en de begeleider ‘uit het werk’. Natuurlijk kan het nuttig zijn om een student die moeite heeft met klinisch redeneren een keer een lastige situatie op schrift te laten uitwerken, maar doe dat alleen als het werk in de praktijk onvoldoende toetsmogelijkheden biedt.’

Naar de webpagina: begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren

Tips in artikel O & G

In het februarinummer van Onderwijs & Gezondheidszorg staat een artikel met daarin 9 tips voor toetsing op de werkplek.

Categorie: Nieuws

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De toekomst van flexibel opleiden

9 januari 2023

CZO Flex Level is – per 1 januari 2023 – gestopt als programma. Nu staat er een vernieuwd en flexibel CZO-opleidingsstelsel voor 35 EPA-gerichte initiële- en vervolgopleidingen. Een even zo belangrijke opbrengst van de afgelopen jaren is de beweging die in gang is gezet, met praktijk- en theorieopleiders, projectleiders en professionals in de voorhoede. Zij […]

Kennisclip Toetsing in de praktijk

8 januari 2023

Aan de eerder verschenen serie kennisclips over de verschillende categorieën toetsinstrumenten is – begin januari 2022 – een overkoepelende clip toegevoegd. In deze kennisclip gaat het over achterliggende gedachte van toetsen en bekwaam verklaren. De kennisclip staat in de toolbox/implementatie en natuurlijk ook in de playlist CZO Flex Level.  

Praatplaat Flexibel opleiden loont

22 december 2022

Een student die sneller door een opleiding gaat omdat zij ‘gewoon’ snel leert en het werk goed oppakt. Een SEH-verpleegkundige die zich extra wil bekwamen in brandwondenzorg: rond oud & nieuw en in het BBQ-seizoen is deze professional met extra kennis en vaardigheden een uitkomst! Een verpleegkundige op een moeder-kindcentrum die door een slimme selectie aan EPA’s […]

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Archief nieuwsbrieven

© 2023 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU