• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw CZO-stelsel
    • CZO
    • Kaders
  • Aan de slag
    • Clusters
    • Leereenheden
    • Leerroutes
    • Leidraad leerplan
    • Visie
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Supervisie en bekwaam verklaren
    • Toetsinstrumenten bekwaam verklaren
    • De EPA’s
  • Over CZO Flex Level
    • Resultaten
    • Actoren
    • Programma-opzet
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Zelfreflectie/-evaluatie

Zelfreflectie/-evaluatie

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Er zijn twee soorten reflecties. Er is de reflectie op basis van een specifieke gebeurtenis in de praktijk: hierbij kijkt de student terug op zijn of haar handelen in een bepaalde zorgsituatie, een bepaalde gebeurtenis of een enkel leerdoel. Dit leidt tot persoonlijke, professionele groei en ontwikkeling. Bij een evaluatie van het leerproces (in kader van voortgangsgesprek en aanvragen bekwaamverklaring): hierbij kijkt de student terug en vooruit naar het eigen leer- en werkproces.

Wat wordt er getoetst?

Een reflectie geeft de opleider/werkbegeleider inzicht in de reflectievaardigheden van de student en de wijze waarop hij/zij dit onder woorden kan brengen. De kwaliteit van de reflectie helpt bij het inschatten of de student voldoet aan de vertrouwenscriteria waaronder hij/zij kent zijn/haar eigen grenzen en schakelt hulp in waar nodig.

Zorginstelling

Toetsinstrument:

  • Reflectie (uitgangspunt voor voortgangsgesprek)
  • Voortgangsgesprekken (ca. vier keer per jaar), inclusief voorbereiding aanvraag bekwaam verklaring
Voorkom dat het maken van reflectieverslagen een doel op zich wordt.

De student:

De student reflecteert op een specifieke gebeurtenis.
De volgende elementen moeten herkenbaar zijn:

  • Beschrijving van de ervaring
  • Bewustwording
  • Beïnvloedende factoren
  • Leerrendement
  • Alternatieven

Evaluatie leerproces:
De student gaat na in hoeverre leerdoelen en afspraken zijn bereikt, wat mee- en tegenviel en wat hij/zij de volgende keer anders zou doen

Hoe wordt de toets beoordeeld?

Aan de hand van een gesprek tussen de student en een (werk)begeleider.

Wie geeft er feedback?

(Werk)begeleider

Opleidingsinstelling

Toetsinstrument:

  • Reflectieverslag

De student:

De student reflecteert op een specifieke gebeurtenis.
De volgende elementen moeten herkenbaar zijn:

  • Beschrijving van de ervaring
  • Bewustwording
  • Beïnvloedende factoren
  • Leerrendement
  • Alternatieven

Evaluatie leerproces:
De student gaat na in hoeverre leerdoelen en afspraken zijn bereikt, wat mee- en tegenviel en wat hij/zij de volgende keer anders zou doen

Hoe wordt de toets beoordeeld?

Aan de hand van een gesprek tussen de student en een docent opleider/intervisiebegeleider of schriftelijk

Wie geeft er feedback?

Opleider/intervisiebegeleider

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit!

19 februari 2021

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit. Ontvang je die nog niet? Schrijf je in via onze homepage.

‘Hoe zorgen we ervoor dat flexibel opleiden ook van de werkplek wordt?’

15 februari 2021

Kim van Lieshout, adviseur opleiden & ontwikkelen Catharina Ziekenhuis, projectleider implementatie CZO Flex Level vertelt over hoe zij de implementatie van flexibel en vernieuwend opleiden aanpakt. Zo is ze én bezig met een opleidingsplan én besteedt ze veel aandacht aan een opleidingsplan. ‘Ik wil veel aandacht besteden aan wat zorgprofessionals nu echt nodig hebben en aan de consequenties die de verandering voor hen heeft.’

CZO Flex Level werkt aan programma van eisen e-portfolio

21 januari 2021

CZO Flex Level startte begin januari het project E-portfolio. Het doel is een programma van eisen op te stellen voor zorg- en opleidingsinstellingen. Zo’n plan van eisen helpt zorg- en opleidingsinstellingen én de leveranciers om te komen tot een goed e-portfolio.

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer

© 2021 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU