• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw stelsel
    • Over het CZO
    • Visie
    • Architectuur
    • Kaders
    • Bekostiging flexibel opleiden
  • Flexibiliseren
    • Leereenheden
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren
    • Trainerprogramma EPA-gericht opleiden
    • De EPA’s per cluster en opleiding
  • Toolbox
  • Over CZO Flex Level
    • Doelen en hoofdactiviteiten
    • Fase A: EPA’s, architectuur en visie
    • Fase B: herontwerpen en implementeren
    • Actoren
    • Resultaten
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Vaardigheidstoets

Vaardigheidstoets

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Uitgangspunten

Bij de vaardigheidstoets observeert de werkbegeleider de student terwijl hij/zij een verpleegtechnische of medisch-technische vaardigheid die onderdeel is van een EPA uitvoert. Voorbeelden van vaardigheidstoetsen zijn direct observation of procedural skills (DOPS) en objective structured assessment of technical skills (OSATS)

Voorbereiding

De student en werkbegeleider spreken af welke vaardigheid geobserveerd wordt en of hierbij gebruik gemaakt wordt van specifieke bronnen (protocollen, checklists etc.). De student geeft bij de werkbegeleider aan waarop hij/zij feedback wil. De student zorgt voor het formulier. Zorg dat na de observatie voldoende tijd is voor feedback (ongeveer 10 minuten).

Tijdens de observatie

De werkbegeleider let op wat de student zegt en doet, let op de reacties van de zorgvrager, en maakt aantekeningen tijdens de observatie. Hij/zij schrijft eventueel letterlijke formuleringen of concreet waargenomen gedrag van de student en/of zorgvrager op. Indien afgesproken controleert zij of de student een specifiek bij de vaardigheid behorend protocol volgt.

Nabespreking en invullen formulier

  • De student begint met een reflectie: wat ging goed en wat kon beter? Deze wordt genoteerd op het formulier.
  • De werkbegeleider geeft de student feedback: wat ging goed en wat kan beter (in deze volgorde). Deze feedback is concreet en gericht op toekomstige ontwikkeling. De begeleider richt de feedback in eerste instantie op van te voren afgesproken aandachtspunten.
  • Indien van toepassing loopt de werkbegeleider een bij de vaardigheid behorend protocol of checklist langs en voeg dit bij het beoordelingsformulier.

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

Aan het woord: Sabine Verdonkschot, leerhuismanager OLVG

19 mei 2022

De implementatie van CZO Flex Level binnen zorginstellingen en opleidingsinstellingen is in volle gang. Dat betekent dat we steeds meer kennis en ervaringen kunnen delen. In een serie artikelen laten we ervaringsdeskundigen aan het woord over flexibel opleiden. We vervolgen de serie met Sabine Verdonkschot, leerhuismanager binnen het OLVG. Zij geeft haar visie op flexibel […]

De ingrediënten voor flexibel opleiden, interview Helma van Zundert

22 april 2022

Met het opleveren van bijna alle EPA’s inclusief landelijk gedragen theorie én met de op handen zijnde studiepuntentoedeling (CZO Credits) per opleiding en de richtlijnen voor het vrijstellingenbeleid, is de architectuur van het flexibel en samenhangend opleidingsstelsel rond. ‘Alle ingrediënten voor het herontwerpen en implementeren liggen er nu, en dat is belangrijk. Opleiders in theorie […]

Aan het woord: Job Meijs, directeur HR (Amphia Ziekenhuis)

20 april 2022

De implementatie van CZO Flex Level binnen zorginstellingen en opleidingsinstellingen is in volle gang. Dat betekent dat we steeds meer kennis en ervaringen kunnen delen. In een serie artikelen laten we ervaringsdeskundigen aan het woord. De serie gaat verder met Job Meijs, hij is directeur HR bij Amphia in Breda. Hij vertelt over de kansen […]

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Archief mailinglijst

© 2022 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU