• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw CZO-stelsel
    • CZO
    • Kaders
  • Aan de slag
    • Clusters
    • Leereenheden
    • Leerroutes
    • Leidraad leerplan
    • Visie
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Supervisie en bekwaam verklaren
    • Toetsinstrumenten bekwaam verklaren
    • De EPA’s
  • Over CZO Flex Level
    • Resultaten
    • Actoren
    • Programma-opzet
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Toetsen voor EPA-gericht, flexibel en uniform opleiden

Toetsen voor EPA-gericht, flexibel en uniform opleiden

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

In een flexibel landelijk opleidingsstelsel is het noodzakelijk om uniforme (herkenbare en gelijkwaardige) toetsinstrumenten te gebruiken, zowel voor begeleiders als voor studenten. Bij het toevertrouwen van een EPA aan een student is het daarom van belang dat alle begeleiders die betrokken zijn bij de CZO-opleidingen, dezelfde terminologie gebruiken en dezelfde werkwijze hanteren. Om hieraan bij te dragen ontwikkelde CZO Flex Level een set toetsinstrumenten. Instellingen maken een keuze uit verschillende instrumenten. Eigen instrumenten die passen bij het werkplekleren kunnen daaraan worden toegevoegd.

Keuze toetsinstrumenten per EPA

Vaste onderdelen van een EPA-beschrijving zijn informatiebronnen en toetsinstrumenten die gebruikt worden om de voortgang te monitoren en de bekwaamheid vast te stellen. Per EPA wordt door de zorg- en opleidingsinstellingen bepaald welke combinatie van toetsinstrumenten een goed beeld vormt van de bekwaamheid.

Formatief en summatief toetsen

In de EPA’s is beschreven wat een student moet kennen en kunnen. Een EPA geeft daarbij houvast aan de student en de begeleiders. Het toetsen in de dagelijkse praktijk is voornamelijk formatief (groei – en ontwikkelingsgericht). Er wordt getoetst om te bepalen hoe de student zich ontwikkelt en om het leerproces van de student te sturen. De student neemt de resultaten van de verschillende toetsen op in het e-portfolio.

Tijdens formele momenten in de opleiding zijn er summatieve beoordelingen. Hierbij wordt bekeken of de student voldoende voortgang boekt en/of de student een bekwaamverklaring kan krijgen voor één of meerdere EPA’s. De bekwaamverklaring  is een summatief eindoordeel. Het is een ja-nee-besluit. Dit besluit is een optelsom van formatieve toetsen door verschillende (werk)begeleiders en andere informatiebronnen die inzicht geven in de bekwaamheid van de student, zoals ervaringen op de werkvloer en een gezamenlijke afweging ten aanzien van vertrouwenscriteria.

 

 

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit!

19 februari 2021

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit. Ontvang je die nog niet? Schrijf je in via onze homepage.

‘Hoe zorgen we ervoor dat flexibel opleiden ook van de werkplek wordt?’

15 februari 2021

Kim van Lieshout, adviseur opleiden & ontwikkelen Catharina Ziekenhuis, projectleider implementatie CZO Flex Level vertelt over hoe zij de implementatie van flexibel en vernieuwend opleiden aanpakt. Zo is ze én bezig met een opleidingsplan én besteedt ze veel aandacht aan een opleidingsplan. ‘Ik wil veel aandacht besteden aan wat zorgprofessionals nu echt nodig hebben en aan de consequenties die de verandering voor hen heeft.’

CZO Flex Level werkt aan programma van eisen e-portfolio

21 januari 2021

CZO Flex Level startte begin januari het project E-portfolio. Het doel is een programma van eisen op te stellen voor zorg- en opleidingsinstellingen. Zo’n plan van eisen helpt zorg- en opleidingsinstellingen én de leveranciers om te komen tot een goed e-portfolio.

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer

© 2021 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU