• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw stelsel
    • Over het CZO
    • Visie
    • Architectuur
    • Kaders
    • Bekostiging flexibel opleiden
  • Flexibiliseren
    • Leereenheden
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren
    • Trainerprogramma EPA-gericht opleiden
    • De EPA’s per cluster en opleiding
  • Toolbox
  • Over CZO Flex Level
    • Doelen en hoofdactiviteiten
    • Fase A: EPA’s, architectuur en visie
    • Fase B: herontwerpen en implementeren
    • Actoren
    • Resultaten
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Reflectie

Reflectie

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Uitgangspunten

Tijdens een reflectie kijkt de student terug op zijn/haar handelen in een bepaalde zorgsituatie, een bepaalde gebeurtenis of een enkel leerdoel. Dit leidt tot persoonlijke, professionele groei en ontwikkeling en uit zich in:

  • ontwikkeling van kritisch en analytisch denkvermogen;
  • toename verantwoordelijkheid voor eigen handelen in relatie tot de patiëntenzorg en de samenwerking met andere disciplines;
  • waardering van ervaring- en praktijkkennis;
  • beter kunnen verantwoorden van gemaakte keuzes;
  • leren van eigen handelen en dat van anderen;
  • beter onderbouwen van het beroepsmatig handelen;
  • effect van eigen gedrag inschatten en zo nodig bijstellen.

Reflecteren vindt zoveel mogelijk plaats in de praktijk. Bij reflectie gaat het erom dat de student steeds terugkijkt en zichzelf vragen stelt over hoe hij/zij aan het werk is. Het gaat er dan niet zozeer om of het werk goed of niet goed gedaan is; dat gebeurt met evalueren. Het is juist belangrijk het beoordelen (evalueren) van het eigen handelen uit te stellen. Dit geeft ruimte voor zelfonderzoek waardoor de student meer leert over zijn/haar eigen handelen. Na evaluatie kan reflectie plaatsvinden. Dan kunnen er conclusies getrokken worden en doelen gesteld voor een volgende keer.

Reflecteren versus evalueren

Reflecteren:

  • Je omschrijft de situatie en omgeving
  • Je onderzoekt je gedrag
  • Je stel jezelf vragen over het effect van je gedrag en je vaardigheden
  • Je achterhaalt je motivatie of overtuigingen
  • Je onderzoekt je dieper liggende drijfveren

Evalueren:

  • Je beoordeelt de resultaten van je acties
  • Je kijkt naar eigen houding en reactie
  • Je kijkt naar houding en reactie van anderen
  • Je kijkt welke factoren een rol hebben gespeeld

Methoden

Er zijn verschillende modellen en methoden om te reflecteren, zoals het model van Korthagen, de ABC methode (Activating event, Beliefs, Consequenses – Situatie, gedachten, gedrag en/of emoties), STARR-methode (Situatie, Taak, Aktie, Resultaat, Reflectie) en reflectie door vijf kennisbronnen (empirische kennis, ethische kennis, persoonlijke kennis, esthetische kennis, sociaal-politieke kennis).

Studenten mogen zelf een keuze maken voor de methode die ze hanteren en vormgeven aan de reflectie. Belangrijk is echter dat de volgende vijf elementen duidelijk herkenbaar zijn:

  1. Beschrijving van de ervaring
  2. Bewustwording
  3. Beïnvloedende factoren
  4. Leerrendement
  5. Alternatieven

Formulier

Download het formulier voor het toetsinstrument Zelfreflectie/-evaluatie.

 

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

Aan het woord: Sabine Verdonkschot, leerhuismanager OLVG

19 mei 2022

De implementatie van CZO Flex Level binnen zorginstellingen en opleidingsinstellingen is in volle gang. Dat betekent dat we steeds meer kennis en ervaringen kunnen delen. In een serie artikelen laten we ervaringsdeskundigen aan het woord over flexibel opleiden. We vervolgen de serie met Sabine Verdonkschot, leerhuismanager binnen het OLVG. Zij geeft haar visie op flexibel […]

De ingrediënten voor flexibel opleiden, interview Helma van Zundert

22 april 2022

Met het opleveren van bijna alle EPA’s inclusief landelijk gedragen theorie én met de op handen zijnde studiepuntentoedeling (CZO Credits) per opleiding en de richtlijnen voor het vrijstellingenbeleid, is de architectuur van het flexibel en samenhangend opleidingsstelsel rond. ‘Alle ingrediënten voor het herontwerpen en implementeren liggen er nu, en dat is belangrijk. Opleiders in theorie […]

Aan het woord: Job Meijs, directeur HR (Amphia Ziekenhuis)

20 april 2022

De implementatie van CZO Flex Level binnen zorginstellingen en opleidingsinstellingen is in volle gang. Dat betekent dat we steeds meer kennis en ervaringen kunnen delen. In een serie artikelen laten we ervaringsdeskundigen aan het woord. De serie gaat verder met Job Meijs, hij is directeur HR bij Amphia in Breda. Hij vertelt over de kansen […]

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Archief mailinglijst

© 2022 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU