• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw CZO-stelsel
    • CZO
    • Kaders
  • Aan de slag
    • Clusters
    • Leereenheden
    • Leerroutes
    • Leidraad leerplan
    • Visie
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Supervisie en bekwaam verklaren
    • Toetsinstrumenten bekwaam verklaren
    • De EPA’s
  • Over CZO Flex Level
    • Resultaten
    • Actoren
    • Programma-opzet
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Reflectie

Reflectie

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Uitgangspunten

Tijdens een reflectie kijkt de student terug op zijn/haar handelen in een bepaalde zorgsituatie, een bepaalde gebeurtenis of een enkel leerdoel. Dit leidt tot persoonlijke, professionele groei en ontwikkeling en uit zich in:

  • ontwikkeling van kritisch en analytisch denkvermogen;
  • toename verantwoordelijkheid voor eigen handelen in relatie tot de patiëntenzorg en de samenwerking met andere disciplines;
  • waardering van ervaring- en praktijkkennis;
  • beter kunnen verantwoorden van gemaakte keuzes;
  • leren van eigen handelen en dat van anderen;
  • beter onderbouwen van het beroepsmatig handelen;
  • effect van eigen gedrag inschatten en zo nodig bijstellen.

Reflecteren vindt zoveel mogelijk plaats in de praktijk. Bij reflectie gaat het erom dat de student steeds terugkijkt en zichzelf vragen stelt over hoe hij/zij aan het werk is. Het gaat er dan niet zozeer om of het werk goed of niet goed gedaan is; dat gebeurt met evalueren. Het is juist belangrijk het beoordelen (evalueren) van het eigen handelen uit te stellen. Dit geeft ruimte voor zelfonderzoek waardoor de student meer leert over zijn/haar eigen handelen. Na evaluatie kan reflectie plaatsvinden. Dan kunnen er conclusies getrokken worden en doelen gesteld voor een volgende keer.

Reflecteren versus evalueren

Reflecteren:

  • Je omschrijft de situatie en omgeving
  • Je onderzoekt je gedrag
  • Je stel jezelf vragen over het effect van je gedrag en je vaardigheden
  • Je achterhaalt je motivatie of overtuigingen
  • Je onderzoekt je dieper liggende drijfveren

Evalueren:

  • Je beoordeelt de resultaten van je acties
  • Je kijkt naar eigen houding en reactie
  • Je kijkt naar houding en reactie van anderen
  • Je kijkt welke factoren een rol hebben gespeeld

Methoden

Er zijn verschillende modellen en methoden om te reflecteren, zoals het model van Korthagen, de ABC methode (Activating event, Beliefs, Consequenses – Situatie, gedachten, gedrag en/of emoties), STARR-methode (Situatie, Taak, Aktie, Resultaat, Reflectie) en reflectie door vijf kennisbronnen (empirische kennis, ethische kennis, persoonlijke kennis, esthetische kennis, sociaal-politieke kennis).

Studenten mogen zelf een keuze maken voor de methode die ze hanteren en vormgeven aan de reflectie. Belangrijk is echter dat de volgende vijf elementen duidelijk herkenbaar zijn:

  1. Beschrijving van de ervaring
  2. Bewustwording
  3. Beïnvloedende factoren
  4. Leerrendement
  5. Alternatieven

Formulier

Download het formulier voor het toetsinstrument Zelfreflectie/-evaluatie.

 

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit!

19 februari 2021

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit. Ontvang je die nog niet? Schrijf je in via onze homepage.

‘Hoe zorgen we ervoor dat flexibel opleiden ook van de werkplek wordt?’

15 februari 2021

Kim van Lieshout, adviseur opleiden & ontwikkelen Catharina Ziekenhuis, projectleider implementatie CZO Flex Level vertelt over hoe zij de implementatie van flexibel en vernieuwend opleiden aanpakt. Zo is ze én bezig met een opleidingsplan én besteedt ze veel aandacht aan een opleidingsplan. ‘Ik wil veel aandacht besteden aan wat zorgprofessionals nu echt nodig hebben en aan de consequenties die de verandering voor hen heeft.’

CZO Flex Level werkt aan programma van eisen e-portfolio

21 januari 2021

CZO Flex Level startte begin januari het project E-portfolio. Het doel is een programma van eisen op te stellen voor zorg- en opleidingsinstellingen. Zo’n plan van eisen helpt zorg- en opleidingsinstellingen én de leveranciers om te komen tot een goed e-portfolio.

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer

© 2021 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU