• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw stelsel
    • Over het CZO
    • Visie
    • Architectuur
    • Kaders
    • Bekostiging flexibel opleiden
  • Flexibiliseren
    • Leereenheden
      • EPA-overstijgende leeractiviteiten
    • Flexibel opleiden loont
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren
    • Trainerprogramma EPA-gericht opleiden
    • EPA Bibliotheek
    • De EPA’s per cluster en opleiding
  • Toolbox
  • Over CZO Flex Level
    • Doelen en hoofdactiviteiten
    • Fase A: EPA’s, architectuur en visie
    • Fase B: herontwerpen en implementeren
    • Actoren
    • Resultaten
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Reflectie

Reflectie

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Uitgangspunten

Tijdens een reflectie kijkt de student terug op zijn/haar handelen in een bepaalde zorgsituatie, een bepaalde gebeurtenis of een enkel leerdoel. Dit leidt tot persoonlijke, professionele groei en ontwikkeling en uit zich in:

  • ontwikkeling van kritisch en analytisch denkvermogen;
  • toename verantwoordelijkheid voor eigen handelen in relatie tot de patiëntenzorg en de samenwerking met andere disciplines;
  • waardering van ervaring- en praktijkkennis;
  • beter kunnen verantwoorden van gemaakte keuzes;
  • leren van eigen handelen en dat van anderen;
  • beter onderbouwen van het beroepsmatig handelen;
  • effect van eigen gedrag inschatten en zo nodig bijstellen.

Reflecteren vindt zoveel mogelijk plaats in de praktijk. Bij reflectie gaat het erom dat de student steeds terugkijkt en zichzelf vragen stelt over hoe hij/zij aan het werk is. Het gaat er dan niet zozeer om of het werk goed of niet goed gedaan is; dat gebeurt met evalueren. Het is juist belangrijk het beoordelen (evalueren) van het eigen handelen uit te stellen. Dit geeft ruimte voor zelfonderzoek waardoor de student meer leert over zijn/haar eigen handelen. Na evaluatie kan reflectie plaatsvinden. Dan kunnen er conclusies getrokken worden en doelen gesteld voor een volgende keer.

Reflecteren versus evalueren

Reflecteren:

  • Je omschrijft de situatie en omgeving
  • Je onderzoekt je gedrag
  • Je stel jezelf vragen over het effect van je gedrag en je vaardigheden
  • Je achterhaalt je motivatie of overtuigingen
  • Je onderzoekt je dieper liggende drijfveren

Evalueren:

  • Je beoordeelt de resultaten van je acties
  • Je kijkt naar eigen houding en reactie
  • Je kijkt naar houding en reactie van anderen
  • Je kijkt welke factoren een rol hebben gespeeld

Methoden

Er zijn verschillende modellen en methoden om te reflecteren, zoals het model van Korthagen, de ABC methode (Activating event, Beliefs, Consequenses – Situatie, gedachten, gedrag en/of emoties), STARR-methode (Situatie, Taak, Aktie, Resultaat, Reflectie) en reflectie door vijf kennisbronnen (empirische kennis, ethische kennis, persoonlijke kennis, esthetische kennis, sociaal-politieke kennis).

Studenten mogen zelf een keuze maken voor de methode die ze hanteren en vormgeven aan de reflectie. Belangrijk is echter dat de volgende vijf elementen duidelijk herkenbaar zijn:

  1. Beschrijving van de ervaring
  2. Bewustwording
  3. Beïnvloedende factoren
  4. Leerrendement
  5. Alternatieven

Formulier

Download het formulier voor het toetsinstrument Zelfreflectie/-evaluatie.

 

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De toekomst van flexibel opleiden

9 januari 2023

CZO Flex Level is – per 1 januari 2023 – gestopt als programma. Nu staat er een vernieuwd en flexibel CZO-opleidingsstelsel voor 35 EPA-gerichte initiële- en vervolgopleidingen. Een even zo belangrijke opbrengst van de afgelopen jaren is de beweging die in gang is gezet, met praktijk- en theorieopleiders, projectleiders en professionals in de voorhoede. Zij […]

Kennisclip Toetsing in de praktijk

8 januari 2023

Aan de eerder verschenen serie kennisclips over de verschillende categorieën toetsinstrumenten is – begin januari 2022 – een overkoepelende clip toegevoegd. In deze kennisclip gaat het over achterliggende gedachte van toetsen en bekwaam verklaren. De kennisclip staat in de toolbox/implementatie en natuurlijk ook in de playlist CZO Flex Level.  

Praatplaat Flexibel opleiden loont

22 december 2022

Een student die sneller door een opleiding gaat omdat zij ‘gewoon’ snel leert en het werk goed oppakt. Een SEH-verpleegkundige die zich extra wil bekwamen in brandwondenzorg: rond oud & nieuw en in het BBQ-seizoen is deze professional met extra kennis en vaardigheden een uitkomst! Een verpleegkundige op een moeder-kindcentrum die door een slimme selectie aan EPA’s […]

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Archief nieuwsbrieven

© 2023 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU