• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw stelsel
    • Over het CZO
    • Visie
    • Architectuur
    • Kaders
    • Bekostiging flexibel opleiden
  • Flexibiliseren
    • Leereenheden
      • EPA-overstijgende leeractiviteiten
    • Flexibel opleiden loont
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren
    • Trainerprogramma EPA-gericht opleiden
    • EPA Bibliotheek
    • De EPA’s per cluster en opleiding
  • Toolbox
  • Over CZO Flex Level
    • Doelen en hoofdactiviteiten
    • Fase A: EPA’s, architectuur en visie
    • Fase B: herontwerpen en implementeren
    • Actoren
    • Resultaten
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Nieuws » Constructief samenwerken aan zekerheid en erkenning (deelproject 3)

Constructief samenwerken aan zekerheid en erkenning (deelproject 3)

15 juli 2019

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Als het opleidingsstelsel verandert, dan verandert ook de manier van toezicht houden op de opleidingen. Dat klinkt logisch, en dat is het ook. Aan Paul Poortvliet, projectleider Modernisering van toezicht (deelproject 3) de schone taak te onderzoeken wat het nieuwe opleidingsstelsel in wording betekent voor de rol van CZO als toezichthouder én voor de toelating, erkenning en registratie van deze zorgopleidingen. Het CZO houdt toezicht op de kwaliteit van zorgopleidingen. Het gaat hierbij om de initiële- en vervolgopleidingen in de zorg.

‘Er liggen concrete vragen voor. Hoe gaan we straks om met de erkenning van opleidingen? En hoe kun je dan de kwaliteit van de opleidingen waarborgen? Hoe zorgen we ervoor dat de landelijke erkenning van CZO-diploma’s ook in een nieuwe manier van toezicht houden gewaarborgd blijft?’ Poortvliet is in deze opdracht een schakel tussen het project CZO Flex Level en de toezichthoudende organisatie CZO. Met adviseurs en projectleiders uit beide clubs overlegt hij structureel, want wat in CZO Flex Level wordt bedacht en uitgewerkt, heeft directe consequenties voor het toekomstige werk van CZO.

Toekomst verkennen

‘Het mooie is,’ zo vertelt Poortvliet enthousiast, ‘dat het aardig lukt om constructief de toekomst te verkennen zonder dat al precies duidelijk is hoe die er uit zal zien.’ Hij betrekt ook allerlei deskundigen: uit zorginstellingen en uit andere beroepsgroepen en toezichthouders. Zo bespraken onlangs zo’n vijftig leden van opleidingscommissies vragen als ‘Welke uitgangspunten en inzichten zijn er als je op een moderne manier toezicht wil houden?’ en ‘Hoe zorg je ervoor dat je als toezichthouder niet alleen ‘afrekent’ maar juist ook stimuleert?’ Die laatste vraag schetst volgens Poortvliet mooi dat de discussies gebruikt worden om de visie op toezichthouden echt te vernieuwen.

Aanmoedigen

Ingaand op het stimuleren van leren, licht Paul toe ‘Als toezichthouders wil je een stok achter de deur kunnen zijn, maar primair wil je toetsen en borgen of voldaan wordt aan de landelijk vastgestelde opleidingseisen. En hoe vertaal je die rol dan naar het werk van CZO? Als verpleegkundige werk en leer je in een team. Dan is het dus heel belangrijk dat de beoordeling door werkbegeleiders en collega’s in het toezicht wordt meegenomen. Ook kan het interessant zijn voor een toezichthouder om het oordeel van studenten over hun opleiding een meer prominente plaats te geven.’

Het is duidelijk, in deelproject drie wachten veel vragen logischerwijs nog op een antwoord. Wie naar Paul Poortvliet luistert, hoort echter dat de wil en de betrokkenheid van velen er is om samen te zorgen voor een nieuw opleidingsstelsel waarin verpleegkundigen en medisch ondersteuners zeker kunnen zijn van een CZO-erkenning van hun kennis en vaardigheden.

 

 

 

Categorie: Nieuws

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De toekomst van flexibel opleiden

9 januari 2023

CZO Flex Level is – per 1 januari 2023 – gestopt als programma. Nu staat er een vernieuwd en flexibel CZO-opleidingsstelsel voor 35 EPA-gerichte initiële- en vervolgopleidingen. Een even zo belangrijke opbrengst van de afgelopen jaren is de beweging die in gang is gezet, met praktijk- en theorieopleiders, projectleiders en professionals in de voorhoede. Zij […]

Kennisclip Toetsing in de praktijk

8 januari 2023

Aan de eerder verschenen serie kennisclips over de verschillende categorieën toetsinstrumenten is – begin januari 2022 – een overkoepelende clip toegevoegd. In deze kennisclip gaat het over achterliggende gedachte van toetsen en bekwaam verklaren. De kennisclip staat in de toolbox/implementatie en natuurlijk ook in de playlist CZO Flex Level.  

Praatplaat Flexibel opleiden loont

22 december 2022

Een student die sneller door een opleiding gaat omdat zij ‘gewoon’ snel leert en het werk goed oppakt. Een SEH-verpleegkundige die zich extra wil bekwamen in brandwondenzorg: rond oud & nieuw en in het BBQ-seizoen is deze professional met extra kennis en vaardigheden een uitkomst! Een verpleegkundige op een moeder-kindcentrum die door een slimme selectie aan EPA’s […]

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Archief nieuwsbrieven

© 2023 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU