• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw stelsel
    • Over het CZO
    • Visie
    • Architectuur
    • Kaders
    • Bekostiging flexibel opleiden
  • Flexibiliseren
    • Leereenheden
      • EPA-overstijgende leeractiviteiten
    • Flexibel opleiden loont
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren
    • Trainerprogramma EPA-gericht opleiden
    • EPA Bibliotheek
    • De EPA’s per cluster en opleiding
  • Toolbox
  • Over CZO Flex Level
    • Doelen en hoofdactiviteiten
    • Fase A: EPA’s, architectuur en visie
    • Fase B: herontwerpen en implementeren
    • Actoren
    • Resultaten
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Nieuws » Aan het woord: Hjalmar Keijzer, student met BAZ op zak (Spaarne Gasthuis)

Aan het woord: Hjalmar Keijzer, student met BAZ op zak (Spaarne Gasthuis)

15 april 2022

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

De implementatie van CZO Flex Level binnen zorginstellingen en opleidingsinstellingen is in volle gang. Dat betekent dat we steeds meer kennis en ervaringen kunnen delen. In een serie artikelen laten we ervaringsdeskundigen aan het woord over flexibel opleiden. De serie gaat verder met Hjalmar Keijzer. Hij heeft vorig jaar als verpleegkundige in opleiding de Basis Acute Zorg (BAZ) gevolgd. Graag laten we hem aan het woord over zijn ervaringen met het volgen van een vernieuwde flexibele opleiding en de mogelijkheden die dit biedt.

Hjalmar: ’Na het afronden van mijn HBO-V ben ik direct erachteraan de BAZ gaan doen. Ik heb duaal gestudeerd. Ik werk in het Spaarne Gasthuis en mijn opleiding heb ik gevolgd via de Hogeschool Leiden. Tijdens het derde en vierde jaar van mijn HBO-V heb ik eerst een jaar op cardiologie gewerkt, mijn minor heb ik op de EHLH (Eerste Hart Long Hulp) gedaan en daarna heb ik nog een half jaar op chirurgie gewerkt. Tijdens de BAZ heb ik drie maanden op de AOA gezeten en drie maanden op de EHLH. Mijn belangstelling richt zich duidelijk op de acute zorg.’

De BAZ als pilot

‘Bij ons in het Spaarne was de BAZ een pilot. Het was voor iedereen wel even zoeken en wennen. En met iedereen bedoel ik de mensen op de werkvloer, de werkbegeleiders, de praktijkopleider, de studenten. Er was wel meteen een enorme gedrevenheid, met name bij de begeleiders. Vanaf het begin heb ik samen met mijn twee medestudenten, werkbegeleiders en de praktijkopleider structureel om de twee weken een evaluatiemoment gehad. Daaruit kwamen dan verwachtingen en verbeterpunten. Het werken met een portfolio was voor ons ook allemaal nieuw. We moesten feedbackformulieren op een andere manier inleveren. Eerst EPA 1, daarna pas EPA 2. Soms had je iets in EPA 4 al afgerond terwijl je nog bezig was met EPA 1 en 2. Dat werd later aangepast.’

Leren met EPA’s

‘Ik vind het leren met EPA’s fijn, het is heel gestructureerd. EPA’s zijn heel overzichtelijk, alle taken en handelingen staan erin. Soms werkt het wel bureaucratisch dan moet je bepaalde formulieren invullen en dan heb ik echt het idee dat je iets moet invullen om het invullen. Bijvoorbeeld het laten zien van een groeicurve, soms zit je al op een heel goed niveau en dan heb je echt het idee dat je drie keer hetzelfde aan het doen bent.

In het Spaarne hebben we op de AOA geen monitorbewaking. Op deze afdeling begon ik met ECG- en monitorbewaking, dat was lastig voor ECG-leer. De aandacht werd toen op klinisch redeneren gelegd. Toen ik op de EHLH werkte, kon ik echt met monitorbewaking aan de slag.’

Toekomst

‘Ik vervolg mijn opleiding nu met de EHLH-opleiding bij de Amstel Academie. Deze opleiding voor cardiac careverpleegkundige start met de BAZ, en voor die EPA’s ben ik bekwaam verklaard. Ik ga me nu dus meteen concentreren op de kern en specifieke EPA’s van deze opleiding. Daarna wil ik eerst een tijdje gaan werken. Wat ik daarna ga doen daar ga ik nog over nadenken. Mijn ambitie is om ooit nog op de traumaheli te werken, maar hoe ik die weg ga bewandelen dat weet ik nog niet.’

Tip

Als je een tip aan andere studenten zou mogen geven, welke is dat dan?
‘Ga de BAZ doen zeker als je nog niet weet of je een type bent voor de IC, CCU of de SEH. Ga je lekker breed in de basis oriënteren. Dan komt vanzelf wel je liefde voor een van de specialismen naar voren. Voor mij werd de keuze er duidelijker door.’

Estafettevraag

In een volgend gesprek spreken we een theorieopleider. Zij heeft een vraag voor een student: Nu je terugkijkt op de EPA’s, voel je je dat je bekwaam bent? Wat houdt bekwaam zijn voor jou in? Hjalmar reageert en refereert nog aan de BAZ-EPA’s voor de recente bijstelling waarmee BAZ 5 uit de BAZ is gehaald en ‘verplaatst’ naar later in de opleidingsperiode, in de verschillende uitstroomprofielen: ‘Voor het grootste gedeelte voel ik mezelf bekwaam. Het laatste deel is lastig. Binnen het Spaarne mogen we ILS (Immediate Life Support) niet toepassen. Ik maak als BAZ student geen onderdeel uit van het reanimatieteam. Ik heb wel de theorie gehad en ik weet hoe het werkt maar ik heb er dus geen praktijkervaring mee. Voor alle vier de EPA’s voel ik me helemaal bekwaam, ik kan deze volledig zelfstandig uitvoeren. Alleen de laatste EPA nog niet, omdat ik die niet in de praktijk heb gedaan. Ik mag deze wel onder supervisie toepassen, maar dat is dan best spannend.’

In een volgend portret komt Amphia’s directeur HR Job Meijs aan het woord. Hjalmar vraagt hem:
‘Wat voor waardering ken jij toe aan een algemeen verpleegkundige die door de BAZ versneld ingezet kon worden in de covid-zorg? Niet marktconform maar wat vind jij persoonlijk?’

 

Categorie: Nieuws

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De toekomst van flexibel opleiden

9 januari 2023

CZO Flex Level is – per 1 januari 2023 – gestopt als programma. Nu staat er een vernieuwd en flexibel CZO-opleidingsstelsel voor 35 EPA-gerichte initiële- en vervolgopleidingen. Een even zo belangrijke opbrengst van de afgelopen jaren is de beweging die in gang is gezet, met praktijk- en theorieopleiders, projectleiders en professionals in de voorhoede. Zij […]

Kennisclip Toetsing in de praktijk

8 januari 2023

Aan de eerder verschenen serie kennisclips over de verschillende categorieën toetsinstrumenten is – begin januari 2022 – een overkoepelende clip toegevoegd. In deze kennisclip gaat het over achterliggende gedachte van toetsen en bekwaam verklaren. De kennisclip staat in de toolbox/implementatie en natuurlijk ook in de playlist CZO Flex Level.  

Praatplaat Flexibel opleiden loont

22 december 2022

Een student die sneller door een opleiding gaat omdat zij ‘gewoon’ snel leert en het werk goed oppakt. Een SEH-verpleegkundige die zich extra wil bekwamen in brandwondenzorg: rond oud & nieuw en in het BBQ-seizoen is deze professional met extra kennis en vaardigheden een uitkomst! Een verpleegkundige op een moeder-kindcentrum die door een slimme selectie aan EPA’s […]

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Archief nieuwsbrieven

© 2023 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU