• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw CZO-stelsel
    • CZO
    • Kaders
  • Aan de slag
    • Clusters
    • Leereenheden
    • Leerroutes
    • Leidraad leerplan
    • Visie
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Supervisie en bekwaam verklaren
    • Toetsinstrumenten bekwaam verklaren
    • De EPA’s
  • Over CZO Flex Level
    • Resultaten
    • Actoren
    • Programma-opzet
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Korte praktijkevaluatie (KPE)

Korte praktijkevaluatie (KPE)

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Uitgangspunten

  • Betreft het verpleegkundig handelen in combinatie met één of meer andere competentiegebieden.
  • Stimuleert en ondersteunt het direct observeren van een student door (werk)begeleiders en maakt feedback op het functioneren concreet.
  • Is eenvoudig en gebruiksvriendelijk en is in alle praktijksituaties toepasbaar.
  • Is te koppelen aan één of meerdere EPA’s.
  • Bevat enkele herkenbare indicatoren, passend bij het competentiegebied (geheugensteuntjes, geen vinkjes).

Voorbereiding

Student geeft bij de werkbegeleider aan waarop hij/zij feedback wil. Dit kan ook op initiatief van de begeleider zijn. Denk daarbij aan de leerdoelen die de lerende al heeft. De begeleider observeert de student tijdens de uitoefening van een praktijksituatie: een (deel van een) zorgvrageren contact, of het bekijken van een recente video opname. De student zorgt voor het formulier. Zorg dat na de live observatie voldoende tijd is voor feedback (ongeveer 10 minuten).

Tijdens de observatie

Let op wat de student zegt en doet en let op de reacties van de zorgvrager. Maak aantekeningen tijdens de observatie. Schrijf eventueel letterlijke formuleringen of concreet waargenomen gedrag van de student en/of zorgvrager op, zodat u specifiek kunt terugkoppelen.

Nabespreking en invullen formulier

  • Vraag de student om een reactie: wat ging goed en wat kon beter? De student noteert de reflectie op het formulier.
  • Belangrijk is dat de student feedback krijgt. Bespreek wat goed ging en wat beter kan (in deze volgorde). Doe dit zo concreet mogelijk. Indien u van tevoren heeft afgesproken om op bepaalde aspecten te letten, richt u uw feedback in eerste instantie daarop. Noteer uw feedback in het daarvoor bestemde vak op het formulier.
  • De student voert, na ondertekening van de werkbegeleider, het formulier toe aan zijn/haar e-portfolio.

Nb. De korte praktijkevaluatie kan ook worden ingezet als toetsinstrument voor de dagevaluatie.

Formulier

Download het formulier voor het toetsinstrument Korte praktijkevaluatie.

 

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit!

19 februari 2021

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit. Ontvang je die nog niet? Schrijf je in via onze homepage.

‘Hoe zorgen we ervoor dat flexibel opleiden ook van de werkplek wordt?’

15 februari 2021

Kim van Lieshout, adviseur opleiden & ontwikkelen Catharina Ziekenhuis, projectleider implementatie CZO Flex Level vertelt over hoe zij de implementatie van flexibel en vernieuwend opleiden aanpakt. Zo is ze én bezig met een opleidingsplan én besteedt ze veel aandacht aan een opleidingsplan. ‘Ik wil veel aandacht besteden aan wat zorgprofessionals nu echt nodig hebben en aan de consequenties die de verandering voor hen heeft.’

CZO Flex Level werkt aan programma van eisen e-portfolio

21 januari 2021

CZO Flex Level startte begin januari het project E-portfolio. Het doel is een programma van eisen op te stellen voor zorg- en opleidingsinstellingen. Zo’n plan van eisen helpt zorg- en opleidingsinstellingen én de leveranciers om te komen tot een goed e-portfolio.

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer

© 2021 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU