• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw CZO-stelsel
    • CZO
    • Kaders
  • Aan de slag
    • Clusters
    • Leereenheden
    • Leerroutes
    • Leidraad leerplan
    • Visie
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Supervisie en bekwaam verklaren
    • Toetsinstrumenten bekwaam verklaren
    • De EPA’s
  • Over CZO Flex Level
    • Resultaten
    • Actoren
    • Programma-opzet
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Case based discussie (toepassen van klinisch redeneren)

Case based discussie (toepassen van klinisch redeneren)

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Uitgangspunten

Om een professionele activiteit te kunnen toevertrouwen aan een student, moet duidelijk zijn of een student weet wat hij/zij doet, waarom en hoe ze in een afwijkende situatie zou moeten handelen. Door een case-based discussie (CBD) krijgt de begeleider hier zicht op én krijgt de begeleider een indicatie of de student in situaties die niet zijn geobserveerd weet hoe te handelen. Dit draagt bij aan het opbouwen van het vertrouwen. De centrale vraag die je met een CBD wilt beantwoorden is: ‘Kan ik de student deze professionele activiteit toevertrouwen in verschillende situaties?’

Uitvoering

Bij een case-based discussie (ook wel entrustment-based discussie genoemd) voeren de student en begeleider(s) na het uitvoeren van een professionele activiteit een gesprek over een recente casus (bijvoorbeeld een zorgvrager/situatie die zich die dag heeft voorgedaan). In de bespreking van de casus wordt getoetst hoe het kennisniveau is en het niveau van klinisch redeneren. In het gesprek kunnen variaties op de daadwerkelijke casus worden besproken om na te gaan hoe de student hiermee om zou gaan. Een CBD kan in het e-portfolio worden gekoppeld aan verschillende EPA’s.

Maak een CBD niet te lang: streef naar ongeveer 15 a 20 minuten en maximaal 45 minuten.

Een CBD kan lijken op het gesprek dat begeleiders soms met een student hebben om in te schatten of ze de student een activiteit bij een bepaalde zorgvrager kunnen laten uitvoeren. Het belangrijke verschil is dat van het CBD een formulier in het e-portfolio wordt opgenomen.

Een belangrijk verschil met eventuele andere vormen van casustoetsing, verwerkingsopdrachten etc. is dat een CBD in het reguliere werk plaatsvindt, op basis van casuïstiek die zich op dat moment voordoet en dat er geen schriftelijke voorbereiding van een student wordt gevraagd. Het gaat om het toetsen van de op dat moment aanwezige kennis van de student.

Formulier

Download het vragenformulier voor het toetsinstrument Case based discussie.

 

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit!

19 februari 2021

De eerste nieuwsbrief van 2021 is uit. Ontvang je die nog niet? Schrijf je in via onze homepage.

‘Hoe zorgen we ervoor dat flexibel opleiden ook van de werkplek wordt?’

15 februari 2021

Kim van Lieshout, adviseur opleiden & ontwikkelen Catharina Ziekenhuis, projectleider implementatie CZO Flex Level vertelt over hoe zij de implementatie van flexibel en vernieuwend opleiden aanpakt. Zo is ze én bezig met een opleidingsplan én besteedt ze veel aandacht aan een opleidingsplan. ‘Ik wil veel aandacht besteden aan wat zorgprofessionals nu echt nodig hebben en aan de consequenties die de verandering voor hen heeft.’

CZO Flex Level werkt aan programma van eisen e-portfolio

21 januari 2021

CZO Flex Level startte begin januari het project E-portfolio. Het doel is een programma van eisen op te stellen voor zorg- en opleidingsinstellingen. Zo’n plan van eisen helpt zorg- en opleidingsinstellingen én de leveranciers om te komen tot een goed e-portfolio.

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer

© 2021 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU