• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw stelsel
    • Over het CZO
    • Visie
    • Architectuur
    • Kaders
    • Bekostiging flexibel opleiden
  • Flexibiliseren
    • Leereenheden
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren
    • Trainerprogramma EPA-gericht opleiden
    • De EPA’s per cluster en opleiding
  • Toolbox
  • Over CZO Flex Level
    • Doelen en hoofdactiviteiten
    • Fase A: EPA’s, architectuur en visie
    • Fase B: herontwerpen en implementeren
    • Actoren
    • Resultaten
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Case based discussie

Case based discussie

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Uitgangspunten

Om een professionele activiteit te kunnen toevertrouwen, moet duidelijk zijn of de student weet wat hij/zij doet, waarom hij/zij dat doet en of hij/zij weet hoe in een afwijkende situatie te handelen. Door een case-based discussie (CBD) krijgen de student en de begeleider hier zicht op. Dit draagt bij aan het opbouwen van het vertrouwen. Doel van deze “wat als”-gesprekken is inzicht krijgen in wat de student weet en kan toepassen en op basis daarvan inschatten of de student ook kan handelen in toekomstige situaties die de begeleider niet allemaal zal observeren.

Uitvoering

Bij een case-based discussie houden de student en begeleider(s) na het uitvoeren van een professionele activiteit een gesprek over een recente casus (bijvoorbeeld een zorgvrager/situatie die zich die dag heeft voorgedaan). In de CBD komen vier deelonderwerpen aan bod waar de werkbegeleiders vragen over stelt en op doorvraagt: wat de student heeft gedaan, welke achtergrondkennis hieraan ten grondslag ligt, welke risico’s en complicaties speelden en hoe de student zou hebben gehandeld in andere situaties. Wanneer de student over voldoende kennis- en redeneervaardigheden beschikt om in deze en vergelijkbare casussen adequaat te handelen, beoordeelt de werkbegeleider deze vier onderdelen als voldoende.

Maak een CBD niet te lang: streef naar ongeveer 15 a 20 minuten

Een CBD kan lijken op het gesprek dat begeleiders soms met een student hebben om in te schatten of ze de student een activiteit bij een bepaalde zorgvrager kunnen laten uitvoeren. Het belangrijke verschil is dat van het CBD een formulier in het portfolio wordt opgenomen. Op dit formulier ligt de nadruk op de feedback, en niet op een verslag van het gesprek of de casus.

Een belangrijk verschil met eventuele andere vormen van casustoetsing, verwerkingsopdrachten etc. is dat een CBD in het reguliere werk plaatsvindt, op basis van casuïstiek die zich op dat moment voordoet en dat er geen schriftelijke voorbereiding van een student wordt gevraagd. Het gaat om het toetsen van de op dat moment aanwezige kennis van de student, toegepast op die professionele context.

Formulier

Download het vragenformulier voor het toetsinstrument Case-based-discussie

 

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

Aan het woord: Sabine Verdonkschot, leerhuismanager OLVG

19 mei 2022

De implementatie van CZO Flex Level binnen zorginstellingen en opleidingsinstellingen is in volle gang. Dat betekent dat we steeds meer kennis en ervaringen kunnen delen. In een serie artikelen laten we ervaringsdeskundigen aan het woord over flexibel opleiden. We vervolgen de serie met Sabine Verdonkschot, leerhuismanager binnen het OLVG. Zij geeft haar visie op flexibel […]

De ingrediënten voor flexibel opleiden, interview Helma van Zundert

22 april 2022

Met het opleveren van bijna alle EPA’s inclusief landelijk gedragen theorie én met de op handen zijnde studiepuntentoedeling (CZO Credits) per opleiding en de richtlijnen voor het vrijstellingenbeleid, is de architectuur van het flexibel en samenhangend opleidingsstelsel rond. ‘Alle ingrediënten voor het herontwerpen en implementeren liggen er nu, en dat is belangrijk. Opleiders in theorie […]

Aan het woord: Job Meijs, directeur HR (Amphia Ziekenhuis)

20 april 2022

De implementatie van CZO Flex Level binnen zorginstellingen en opleidingsinstellingen is in volle gang. Dat betekent dat we steeds meer kennis en ervaringen kunnen delen. In een serie artikelen laten we ervaringsdeskundigen aan het woord. De serie gaat verder met Job Meijs, hij is directeur HR bij Amphia in Breda. Hij vertelt over de kansen […]

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Archief mailinglijst

© 2022 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU