Voor de huidige CZO-opleidingen moeten nieuwe leerplannen (curricula) worden gemaakt. De visie en architectuur (kaders, clusters, leereenheden, EPA’s en leerroutes) zijn daarbij het uitgangspunt. De opdracht aan de opleiders samen is om het theorie- en praktijkonderwijs zo te organiseren dat studenten voldoende kennis en vaardigheden ontwikkelen om bekwaam te worden in de vastgestelde kern-EPA’s en overige leeractiviteiten. Daarnaast moet er differentiatie in het onderwijs zijn zodat studenten ook context-specifieke EPA’s kunnen behalen.
Leidraad leerplan
Als hulp voor praktijk- en theorieopleiders ontwikkelt CZO Flex Level voor oktober 2020 een Leidraad leerplan. De Leidraad leerplan geeft aanwijzingen voor leerplanontwikkeling. Ook delen we daarin in de visies en inzichten die zijn ontstaan tijdens het opstellen van de architectuur voor CZO Flex Level.
Het plan heeft als doel theorie- en praktijkopleiders te helpen om samen te bedenken wat er nodig is om studenten vernieuwend en flexibel op te leiden. Zo plannen zij welke leereenheden wanneer worden aangeboden en bedenken ze voor welke opleidingen of leereenheden zij gezamenlijke opleidingsonderdelen kunnen aanbieden. Ook zullen praktijk- en theorieopleiders nieuwe tools en instrumenten ontwikkelen die studenten en hun begeleiders helpen bij het leren, begeleiden en beoordelen op de werkplek.