• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw CZO-stelsel
    • CZO
    • Kaders
  • Aan de slag
    • Clusters
    • Leereenheden
    • Leerroutes
    • Leidraad leerplan
    • Visie
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Supervisie en bekwaam verklaren
    • Toetsinstrumenten bekwaam verklaren
    • De EPA’s
  • Over CZO Flex Level
    • Resultaten
    • Actoren
    • Programma-opzet
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Aan de slag » Leerroutes

Leerroutes

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

In het nieuwe opleidingsstelsel blijven opleidingen bestaan. Met kwalificeerbare leereenheden wordt flexibiliteit bereikt. Zo ontstaat de mogelijkheid opleidingen te vernieuwen én individuele leerroutes samen te stellen en te volgen, passend bij de behoefte van de student, professional in opleiding en/of een organisatie.

Flexibiliseren
Opleidingen en leerroutes flexibel maken kan op twee manieren, door:

  • Collectieve vrijstellingen o.b.v. opleidingen, of;
  • Flexibele leerroutes met EPA’s, door:
    1. Brede basis met uitstroomprofielen
    2. Individuele verschillen
    3. Vrijstellingen op basis van EPA’s
    4. Verkorten, verbreden of verdiepen

Twee krachten: flexibiliteit én beroepsidentiteit versterken

Bij het samenstellen van leerroutes spelen twee krachten een rol. Aan de ene kant is er behoefte aan een flexibel aanbod. Aan de andere kant is er ook de noodzaak om kwaliteit te waarborgen. Dit gebeurt door een minimum-opleidingsniveau te garanderen dat meer is dan een verzameling bekwaamheden. Een opleiding biedt betere loopbaanperspectieven en meer versterking van de beroepsidentiteit dan los gecertificeerde bekwaamheden.

Door een flexibel aanbod kunnen studenten of professionals in opleiding gericht context-gebonden bekwaamheden verwerven. De scholing kan individueel worden aangeboden. Hierdoor wordt recht gedaan aan het feit dat een functie in de ene zorginstelling in een heel andere context plaatsvindt dan in een andere zorginstelling. Zo’n flexibel aanbod legt de nadruk op het verwerven van (losse) bekwaamheden en het werken met een bekwaamhedenportfolio.

Voorbeelden zijn:

  • Een ziekenhuis dat een moeder-kind centrum inricht, schoolt obstetrieverpleegkundigen gericht voor de zorg voor pasgeborenen. Deze verpleegkundigen hoeven niet de hele opleiding tot kinderverpleegkundige te doen.
  • SEH-verpleegkundigen kunnen door het behalen van specifieke EPA’s zowel op de ambulance als de SEH werken.
  • Verpleegkundigen in de thuiszorg kunnen bepaalde EPA’s voor de oncologische zorg behalen zonder een volledige oncologieopleiding te volgen.

Flexibele opleidingen en leerroutes per cluster

Voor ieder cluster zijn de flexibiliseringsmogelijkheden in kaart gebracht. De gespecialiseerd verpleegkundigen en medisch ondersteunende zorgverleners, werkbegeleiders en praktijk- en theorieopleiders hebben zo breed mogelijk gekeken naar de overlap en het onderscheid tussen de verschillende professionele activiteiten (EPA’s), binnen de verschillende functies en de opleidingen. Het mogelijk maken van in- en doorstroommogelijkheden bínnen een cluster van CZO-erkende opleidingen is het eerste doel. In- en doorstromen tússen clusters van CZO- opleidingen en naar het HBO-onderwijs is een tweede doel.

In fase A is per cluster opleidingen bedacht op welke wijze flexibilisering met EPA’s plaats kan vinden én hoe de in- en doorstroom geoptimaliseerd kan worden:

  • cluster acute zorg opleidingen;
  • cluster moeder en kind opleidingen;
  • cluster langdurige zorg opleidingen;
  • cluster medisch ondersteunende opleidingen.

In fase B worden deze flexibiliseringmogelijkheden benut in het bouwen van nieuwe leerroutes, door theorie- en praktijkopleiders.

 

 

 

 

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

CZO-opleidingseisen acute zorg- en moeder en kind-opleidingen geactualiseerd

14 januari 2021

Het CZO heeft de opleidingseisen voor elf opleidingen in de clusters acute zorg en moeder en kind geactualiseerd. Zorginstellingen en opleidingsinstellingen die aan de slag gaan met de implementatie moeten ervoor zorgen dat de vernieuwde en flexibele opleidingen aan geactualiseerde opleidingseisen voldoen. Studiepuntensystematiek en collectieve vrijstellingen In CZO Flex Level wordt gewerkt aan een studiepuntensystematiek […]

Toetsinstrumenten klaar voor test

14 januari 2021

In een flexibel landelijk opleidingsstelsel is het noodzakelijk om uniforme (herkenbare en gelijkwaardige) toetsinstrumenten te gebruiken, zowel voor begeleiders als voor studenten. Daarom ontwikkelde een werkgroep van theorie- en praktijkopleiders samen met CZO Flex Level een set toetsinstrumenten. Nu voor de BAZ, straks breder gebruik De concept-set toetsinstrumenten is vanaf nu in te zien.

Praktijktest generieke toetsinstrumenten

17 december 2020

Een groep theorie- en praktijkopleiders ontwikkelde – samen met CZO Flex Level – een generieke set van toetsinstrumenten (ook wel: begeleidings- en beoordelingsinstrumenten) die geschikt zijn voor bekwaam verklaren van studenten voor EPA’s. Dat initiatief ontstond toen de basis acute zorg (BAZ) versneld werd ingericht voor de IC-opschaling voor COVID-19. Aanvankelijk was het doel alleen […]

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer

© 2021 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU