• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

CZO Flex Level

Werk maken van nieuwe zorgopleidingen

  • Home
  • Nieuw CZO-stelsel
    • CZO
    • Kaders
  • Aan de slag
    • Clusters
    • Leereenheden
    • Leerroutes
    • Leidraad leerplan
    • Visie
  • EPA’s
    • Soorten EPA’s
    • Supervisie en bekwaam verklaren
    • Toetsinstrumenten bekwaam verklaren
    • De EPA’s
  • Over CZO Flex Level
    • Resultaten
    • Actoren
    • Programma-opzet
    • Programmastructuur
    • Contact
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
Home » Aan de slag » Leereenheden

Leereenheden

  • Deel via LinkedIn
  • Deel via Facebook

Een individuele leerroute of opleiding wordt opgebouwd uit verschillende soorten leereenheden. Leereenheden bestaan uit EPA’s of het uitvoeren van andere leeractiviteiten zoals stages en (afstudeer)onderzoek én bijbehorende theorie. De leereenheden in een leerroute zijn kwalificeerbaar en daarmee certificeerbaar; dat is een vereiste. 

EPA’s: belangrijke bouwstenen voor leereenheden 

Door gebruik te maken van EPA’s ontstaat een heldere praktijkopleiding voor studenten en begeleiders. De EPA’s maken duidelijk: 

  • in welke professionele activiteiten een student bekwaam moet worden; 
  • welke kennis, vaardigheden en attitude daarvoor nodig zijn. 

Wanneer een zorginstelling werkt met EPA’s, wordt inzichtelijk welke studenten op welke activiteiten ingezet kunnen worden, en waar ze nog supervisie voor nodig hebben. 

Overige leeractiviteiten

Niet alle kennis en vaardigheden die studenten moeten verwerven, zijn te vatten in EPA’s  die op de werkplek zijn te observeren. EPA’s maken dus nog geen opleiding. In het Deskundigheidsgebied en Eindtermen per opleiding (zoals die worden vastgesteld door het CZO) zullen aanvullende opleidingseisen beschreven worden. Tijdens de implementatie wordt de inhoud van overige leeractiviteiten voor opleidingen en leerroutes verder uitgewerkt. 

Verbinding theorie en praktijk

Theorie en reflecteren op de eigen ervaringen en op het leerproces met collega-zorgverleners, opleiders en medestudenten zijn ondersteunend en verrijkend aan professionele activiteiten (EPA’s) en leeractiviteiten. Hierdoor wordt de verbinding tussen theorie en praktijk gegarandeerd en vormen EPA’s en het theoretisch onderwijs een consistent en sluitend geheel.

 

 

Primaire Sidebar

Blijf op de hoogte

Doe mee

  • Volg ons op LinkedIn
  • Volg ons op Facebook

Nieuws

CZO Flex Level werkt aan programma van eisen e-portfolio

21 januari 2021

CZO Flex Level startte begin januari het project E-portfolio. Het doel is een programma van eisen op te stellen voor zorg- en opleidingsinstellingen. Zo’n plan van eisen helpt zorg- en opleidingsinstellingen én de leveranciers om te komen tot een goed e-portfolio.

CZO-opleidingseisen acute zorg- en moeder en kind-opleidingen geactualiseerd

14 januari 2021

Het CZO heeft de opleidingseisen voor elf opleidingen in de clusters acute zorg en moeder en kind geactualiseerd. Zorginstellingen en opleidingsinstellingen die aan de slag gaan met de implementatie moeten ervoor zorgen dat de vernieuwde en flexibele opleidingen aan geactualiseerde opleidingseisen voldoen. Studiepuntensystematiek en collectieve vrijstellingen In CZO Flex Level wordt gewerkt aan een studiepuntensystematiek […]

Toetsinstrumenten klaar voor test

14 januari 2021

In een flexibel landelijk opleidingsstelsel is het noodzakelijk om uniforme (herkenbare en gelijkwaardige) toetsinstrumenten te gebruiken, zowel voor begeleiders als voor studenten. Daarom ontwikkelde een werkgroep van theorie- en praktijkopleiders samen met CZO Flex Level een set toetsinstrumenten. Nu voor de BAZ, straks breder gebruik De concept-set toetsinstrumenten is vanaf nu in te zien.

Footer

Sitelink

  • Over CZO Flex Level
  • Contact
  • Sitemap
  • Disclaimer

© 2021 · CZO Flex Level is een initiatief van NVZ en NFU